Otevření nové expozice v Maiselově synagoze
30. 6. 2015 Přehled novinek
O expozici
Nová expozice ŽIDÉ V ČESKÝCH ZEMÍCH, 10. – 18. STOLETÍ staví obsahově na expozici předchozí, tematicky obdobné.
Zároveň však zapracovává nejnovější výsledky bádání a činí téma přitažlivějším novým uspořádáním,
výběrem exponátů, a především zařazením audiovizuálních a interaktivních prvků. Za povšimnutí stojí obzvláště
několikaminutový průlet pražským Židovským Městem v jeho předasanační podobě podle Langweilova modelu Prahy. Tato
projekce, vzniklá na základě spolupráce mezi ŽMP, Muzeem hlavního města Prahy a ČVUT, je prezentována na velké obrazovce
v hlavní lodi synagogy. Další dotykové obrazovky v expozici s bohatým obrazovým materiálem umožní návštěvníkovi
vyhledávat v databázích významných židovských obcí českých zemí či významných židovských osobností. Dále
si návštěvník bude moci „prolistovat“ vybrané cenné hebrejské rukopisy a tisky, historické plány židovských
sídlišť, detailně prohlédnout slavnostní židovský průvod z 24. dubna 1741 u příležitosti narození Josefa II.
a zaujme jej jistě také atraktivní projekce fotografií starých českých a moravských synagog.
Expozice se snaží přehlednou, srozumitelnou a poutavou formou zprostředkovat představu o vnitřním životě židovských
obcí v českých zemích i o jejich mnohostranném vztahu s okolní společností. Je rozdělena do osmi tematických celků,
rozmístěných po obvodu synagogy, jež bude návštěvník procházet po směru toku hebrejského písma zprava doleva.
Úvodním tématem při vstupu pod galerií je Židovské osídlení v českých zemích. Následují témata Postavení Židů
ve středověké a raně novověké společnosti, Židovská obec a Tradiční židovská vzdělanost, umístěná v jižní
boční lodi. Centrální prostor synagogy kolem svatostánku je věnován renesančnímu „zlatému věku“ pražských
Židů, přičemž zvláštní pozornost patří mecenáši a staviteli synagogy Mordechaji Maiselovi a legendě o Golemovi.
Návštěvník dále vstoupí do severní boční lodi, zasvěcené židovským způsobům obživy a společenskému životu
a dále ponurému tématu diskriminace Židů, protižidovských výtržností a duchovního útlaku. Expozici zakončuje
krátký Epilog v západní části prostoru pod galerií, jenž na příkladu židovského osvícenství a sílících kontaktů
mezi židy a křesťany v osvícenské Praze předznamenává proměnu života českých Židů od konce 18. století.
Expozice se ve vyvážené míře opírá o trojrozměrné a dvojrozměrné exponáty, které ve většině pocházejí ze
sbírek Židovského muzea v Praze. Doplňují je exponáty ze sbírek dalších českých a zahraničních institucí. Vystavené
předměty jsou prezentovány v nových klimatizovaných
vitrínách s využitím moderních způsobů osvětlení. Autory scénáře pro novou expozici jsou PhDr.
Iveta Cermanová, Ph.D. a PhDr. Alexandr Putík, architektem Ing. Arch. Hynek Fetterle.
Synagoga bude zároveň sloužit i jako auditorium pro večerní programy komornějšího rázu
(hudba, četba, divadlo jednoho herce), a proto na rozdíl od uspořádání předchozí expozice
zůstává střed synagogy volný, připravený pro proměnu v hlediště. Ambicí nového kulturního
prostoru bude přitáhnout především českého diváka.
Zpřístupnění Maiselovy synagogy je po loňském otevření Informačního a rezervačního centra
v Maiselově ulici 15 dalším počinem v postupné transformaci muzea v atraktivnější,
návštěvnicky poutavější kulturní instituci.
O synagoze
Maiselova synagoga patří k jednomu ze šesti objektů v majetku Židovské obce v Praze, které
jsou součástí prohlídkového okruhu někdejšího pražského Židovského Města a jsou
spravovány Židovským muzeem v Praze.
Její příběh se začal psát na sklonku 16. století, kdy úspěšný podnikatel a mecenáš Mordechaj
Maisel zakoupil pozemek na jižním okraji židovského ghetta a od císaře Rudolfa II. získal
zvláštní privilegium ke stavbě synagogy. Synagoga byla vystavěna v letech 1590-1592
v renesančním stylu a zasvěcena taktéž roku 1592. Na dalších sto let se pak stala největší a
nejvýstavnější stavbou Židovského Města, velkolepým domem modlitby a náboženským a
společenským centrem života obce.
Budova v 17. i 18. století vyhořela a během své existence byla několikrát přestavována. Její
dnešní podoba pochází z přelomu 19. a 20. století, kdy byla během asanace Židovského Města
stavebně upravena v novogotickém stavebním slohu.
Za druhé světové války Maiselova synagoga sloužila nacistům jako skladiště židovského
konfiskátu. Deset let po válce pak byla předána do správy Židovského muzea a sloužila jako
depozitář, než zde v roce 1965 byla otevřena expozice synagogálního stříbra.
Poslední částečná rekonstrukce objektu proběhla v první polovině 90. let 20. století v souvislosti
s přípravou první stálé expozice o dějinách Židů v českých zemích od počátků osídlení do konce
18. století, počátku emancipace.
O mecenáši synagogy
Mordechaj ben Šemuel Maisel (1528 – 1601), dvorní Žid, finančník a mecenáš pocházel
z nepříliš zámožné rodiny Kalamářů – Kalmusů (rodina později přijala za příjmení Mordechajovu
přezdívku Maisel). Díky svým schopnostem se Maisel během 70. let 16. století propracoval mezi
nejúspěšnější obchodníky a finančníky pražského Židovského Města. K jeho klientům patřili
přední představitelé šlechty i panovnického rodu. Mimořádného společenského postavení
dosáhl za vlády Rudolfa II., který jej jmenoval dvorním Židem a udělil mu řadu privilegií. V 80. a
90. letech 16. století hrál Maisel vedoucí úlohu i v židovské samosprávě. Svého velkého
bohatství využil k podpoře školství, dobročinnosti a financování veřejných staveb – vybudování
radnice, Vysoké synagogy, veřejných lázní, chudobince a vydláždění města. Nejvýznamnějším
Maiselovým počinem bylo vybudování soukromé Maiselovy synagogy, kterou před smrtí
odkázal Pražské židovské obci. Přestože bezdětný Mordechaj obdržel od císaře právo pořídit
závěť, byl jeho majetek po jeho smrti konfiskován. Dědicové, potomci Mordechajových synovců, nakonec po několika
desetiletích soudních sporů dosáhli zrušení konfiskace.
O rekonstrukci
Revitalizaci významné kulturní památky předcházela dvouletá projekční příprava. Vedle sanace stavební památky
a zrestaurování její novogotické podoby si moderní výstavní expozice vyžádala také vybudování nového technologického
a návštěvnického zázemí a bezbariérového přístupu.
Pro veřejnost byla Maiselova synagoga uzavřena v dubnu 2014. Byla deinstalována původní expozice z počátku 90. let
a v květnu pak byla zahájena rekonstrukce dle projektu Ing. Arch. Hynka Fetterleho, jejímž cílem bylo představit objekt
pokud možno v architektonické podobě po jeho výrazné neogotické přestavbě z počátku 20. století.
Rekonstrukce začala bouráním novodobých dostaveb, odstraněním degradovaných omítek a opravou střechy nad vstupní
částí. Byly provedeny opravy omítek, oken, zámečnických a klempířských prvků. Uvnitř synagogy byly položeny silnoproudé
a slaboproudé podlahové rozvody a rozvody zdravotní techniky. Zdi a pilíře byly sanovány proti vzlínající vysoké
vlhkosti kombinací infuzní clony a metodou elektroosmotického vysoušení zdiva.
Rekonstruovaná vícebarevná plastická fasáda je v kontrastu s předchozím celoplošným bílým nátěrem a vynikají
v ní restaurátorsky opravené zdobné architektonické prvky. Intenzivní restaurátorské práce z prostorového lešení
proběhly také v interiéru synagogy. V jejich průběhu došlo k rozšíření interiérového barevného řešení stěn
podle doplňujících restaurátorských průzkumů. Výsledná vnitřní barevná výzdoba je v kontrastu s předchozí bílou
výmalbou a interiér synagogy nyní návštěvníkům přibližuje její někdejší podobu tak, jak vypadala před 110 lety.
Na rekonstrukci, která si vyžádala statisíce hodin, se podílely stovky odborníků z široké škály profesí. Stavební
práce byly dokončeny a budova zkolaudována v dubnu 2015. Vyšším dodavatelem stavby byla firma KONSIT, a.s. Vitríny
pro expozici včetně instalačních prvků pro umístění exponátů vyrobila a instalaci expozice provedla firma LOTECH.
Nová expozice a stavební úpravy Maiselovy synagogy jsou přihlášeny do 23. ročníku veřejné neanonymní soutěže
Stavba roku 2015.