ŽidÉ v ČESKÝCH ZEMÍCH, 19.–20. století
Expozice je instalována v přízemí a v prostoru galerie v prvním patře Španělské synagogy
Od josefínských reforem k zrovnoprávnění Židů v roce 1867
Židovský život v českých zemích prošel od konce 18. století a během 19. století zásadními proměnami, které
zahájily reformy Josefa II. (1780–1790). Postupně byla rušena některá diskriminační nařízení a rozvíjeny svobodnější
podmínky života zejména v oblasti vzdělávání, podnikání a rodinného života. V Praze vzniklo jedno z center židovského
osvícenství – haskaly, které prostřednictvím nových německo-židovských škol působilo na šíření světského
vzdělání. Věda o židovství položila základy moderního studia židovské kultury a historie. Ve Staré škole vznikl
první spolek pro upravenou bohoslužbu (1835) podle vídeňského vzoru. V letech 1836–1845 zde jako ředitel chóru působil
skladatel české národní hymny František Škroup.
Po revoluci 1848–49 došlo ke zrušení hlavních diskriminačních opatření. Rovná občanská práva Židům garantovala
ústava z roku 1867, která postupně umožnila jejich plné zapojení do života modernizující se společnosti. Výrazem
nové kulturní identity byla v Praze také stavba nového Templu – Španělské synagogy (1868). Vývoj emancipace Židů
je ilustrován prostřednictvím cenných dobových dokumentů a tisků a vybranými příklady synagogálního textilu a
stříbrných kultových předmětů. Vitríny oživují portréty významných osobností, které spolu s ukázkami jejich
prací přibližují tradiční židovskou vzdělanost, osvícenství, židovské školství a vědu.
Od emancipace k integraci – hledání identity
Dovršení procesu emancipace spatřovala značná část židovského obyvatelstva v přimknutí se k německému liberalismu,
který jim umožňoval se jazykově i kulturně integrovat do společnosti. O něco později, od 70. let 19. století, sílil
proud hnutí, které usilovalo o spojení a spolupráci s příslušníky českého národa a českou jazykovou a kulturní
asimilaci. Pod vlivem nacionalismu sílily v 90. letech 19. století značně projevy politického antisemitismu, objevila
se řada fám o rituálních vraždách (Hilsnerova aféra). Tato vlna antisemitismu na konci 19. století zpochybnila možnosti
řešení židovské otázky cestou německé nebo české asimilace. Židé mladší generace se nechtěli připojit ani
k německé ani k české asimilaci a usilovali o obnovu vlastních náboženských a kulturních tradic. Svoji identitu hledali
v posílení sebevědomí židovského národa a společenské, kulturní a sportovní činnosti sionistických spolků a
organizací. Sionistické hnutí se soustředilo na prosazování židovské kultury, národnostních práv a postupně také
na podporu úsilí o vybudování židovské vlasti v Palestině.
Vznik Československa a dvacetiletí tzv. první republiky přineslo židovské komunitě rozkvět a nové možnosti. Meziválečné
Československo (1918–1938) uznávalo židovskou národnost, Židé hráli významnou roli v hospodářském i politickém
životě země. V samostatných vitrínách v přízemí Španělské synagogy se můžeme seznámit s přínosem židovských
obyvatel hospodářství a kultuře nového státu. Podíl Židů na rozvoji průmyslu reprezentován namnoze dodnes existujícími
významnými podniky, které založili židovští podnikatelé. Představeny jsou i významné osobnosti kulturního života
– spisovatelé a básníci z okruhu německy a česky psané literatury, vědci i výtvarní umělci. Medailony desítek
a stovek dalších osobností z oblasti české i německé literatury, divadla a filmu, tradiční i moderní hudby stejně
jako výtvarného umění a architektury návštěvník najde v informačních boxech ve třech zadních lavicích v přízemí.
Holocaust českých a moravských Židů (1939–1945)
Významnou předností nové expozice je značné prostorové i obsahové rozšíření expozice věnované holocaustu českých
Židů od mnichovské dohody v září 1938 až do konce války v květnu 1945, kterému je věnována celá galerie Španělské
synagogy. Ve 12 celoskleněných vitrínách a 10 audiovizuálních obrazovkách v lavicích může návštěvník sledovat
celý příběh pronásledování, útěků, konfiskace a deportace do koncentračních a vyhlazovacích táborů. Samostatná
vitrína je věnována také kultuře v terezínském ghettu, kde působilo řada významných hudebníků, výtvarníků
a spisovatelů. Výjimečnou hodnotu mají dětské kresby, které vznikaly v kroužcích pod vedením výtvarnice Friedl
Dicker-Brandeis (1898–1944). Celkem bylo vypraveno 35 transportů do ghett, koncentračních táborů a vyhlazovacích středisek
na východě, od konce října 1942 většina směřovala přímo do tábora Osvětim II–Březinka. Nacistická genocida
připravila o život více než 78 000 Židů z českých zemí a vedla k zániku většiny zdejších židovských obcí.
Perzekuci Židů v Protektorátu Čechy a Morava, hromadné deportace a život v terezínském ghettu dokumentují vesměs
archivní dokumenty a fotografie ze sbírek Židovského muzea. Ke každému tématu a vitríně na galerii patří také
volitelná databáze v lavici na vnitřní straně galerie, v nichž lze sledovat dané téma v osobních příbězích,
fotografiích a výjimečných dokumentech, i osobních svědectvích přeživších. Na příbězích rodiny Khon-Trattner
a rodiny Sudovy můžeme sledovat osudy židovských rodin od minulosti, za války až téměř do současnosti. Židé se
ale již od léta 1939 aktivně zapojili doma i za hranicemi do protinacistického odboje. Tvořili významnou složku domácího
odboje v Čechách, na Moravě i na Slovensku, v ilegálních organizacích a všech složkách národního odboje. Stali
se pevnou součástí československé zahraniční armády i dalších spojeneckých vojsk. Bojovali na všech frontách
druhé světové války a významně přispěli ke znovuobnovení Československa.
Osudy Židů v českých zemích po roce 1945 a za komunistického režimu
Významnou novinkou expozice je její závěrečná část v prostoru zimní modlitebny, věnovaná poválečným dějinám
Židů v Československu v období 1945–1989, ale i v následujícím období. S pomocí velkoplošných projekcí vzácných
dobových záběrů a informačních boxů jsou zde připomenuty některé dosud málo známé události poválečného židovského
života v Československu – obnova bohoslužeb ve Staronové a Španělské synagoze a snaha o rekonstrukci židovského
života po katastrofě holocaustu za podpory zahraničních organizací, zejména Jointu (Jewish distribution commitee). S jeho
pomocí bylo organizováno především hnutí Bricha – transfer lidí bez domova z Polska a dalších válkou postižených
zemí přes území Československa do západní Evropy a Izraele nebo zámoří.
Naději na nový začátek záhy zmařil antisemitský komunistický režim, který brzy zahájil pronásledování Židů
a organizaci monstrprocesů s údajnými zahraničními agenty a sionisty. Takoví občané byli zatýkáni, vyhazováni ze
zaměstnání a pronásledováni policií. Neméně obtížný byl život židovských obcí, které byly podřízeny přísnému
dohledů státní policie a komunistických orgánů. Kromě krátkého uvolnění režimu na konci 60. let 20. století trvala
tato situace až do pádu komunistického režimu na konci roku 1989. Během celého komunistického období docházelo také
často k záměrnému ničení židovských památek, starých synagog a židovských hřbitovů.