Melissa Shiff - ARK / ARCHA
Od 14. 09. 2006 do 31. 01. 2007
Židovské muzeum v Praze – prostor bývalé Malé Pinkasovy ulice na křižovatce Široké a Valentinské
Muzeum má podobné poslání jako Noemova archa, o níž hovoří Tanach (hebrejská Bible) – jeho úkolem je zachraňovat vzácné předměty, které by jinak byly zničeny přírodními nebo jinými katastrofami. ARCHA je výstižným námětem nejen pro projekt o muzeu v obecném smyslu, ale především pro projekt o pražském Židovském muzeu, v němž se v období holocaustu podařilo zachránit tisíce předmětů.
Počínaje 14. zářím 2006 vystavuje v prostoru bývalé Malé Pinkasovy ulice kanadská mediální umělkyně Melissa Shiff svoji monumentální video-sochu ARCHA, kterou vytvořila u příležitosti oslav stého výročí založení Židovského muzea v Praze, jehož sbírky jsou největším depozitem vzácných dokladů tisíciletého vývoje židovské kultury na území Čech a Moravy. Instalace na tomto místě setrvá do 14. ledna 2007.
ARCHA je čtyři a půl metru vysoká video-socha sestavená z akrylátových a hliníkových komponent, jež se po setmění proměňuje v trojrozměrnou projekční plochu. Shiff pro ni vytvořila třicetiminutové video vyprávějící příběh pražského Židovského muzea a židovské komunity v kontextu dramatických událostí 20. století. Instalace je metaforou muzea jako archy (svatostánku uchovávajícího vzácné doklady židovského kulturního a náboženského života) a archivu (instituce schraňující odkaz kulturní paměti židovského národa). Dotýká se též funkce muzea obecně. ARCHA konfrontuje dva protichůdné principy: destrukci způsobenou člověkem (holocaust) nebo přírodními silami (povodeň) a neutuchající touhu po dosažení řádu obsaženou v muzejní práci – touhu shromažďovat, třídit a uchovávat, touhu archivovat.
Autorka vysvětluje symboliku ARCHY následovně: „Muzeum má podobné poslání jako Noemova archa, o níž hovoří Tanach (hebrejská Bible) – jeho úkolem je zachraňovat vzácné předměty, které by jinak byly zničeny přírodními nebo jinými katastrofami. ARCHA je výstižným námětem nejen pro projekt o muzeu v obecném smyslu, ale především pro projekt o pražském Židovském muzeu, v němž se v období holocaustu podařilo zachránit tisíce předmětů.“
Melissa Shiff se ve svých dílech zaměřuje na přetváření a obnovování židovských tradic a zvyků, skrze něž se snaží aktualizovat tradiční úzké propojení judaismu a myšlenky sociální spravedlnosti. Informace o projektech Melissy Shiff spadajících do oblasti uměleckého aktivismu jako např. The Times Square Seder (Seder na Times Square) a The Medium is the Matzo (Médiem je maces) jsou uvedeny v letošním zářijovém čísle amerického časopisu pro mediální umění Afterimage. Video-socha Melissy Shiff Elijah Chair: Art, Ritual, Social Action (Eliášovo křeslo: Umění, rituál, sociální akce) byla v roce 2004 vystavena v Goodkind Media Gallery Židovského muzea v New Yorku. Z jejích dalších výstav a videoinstalací lze uvést: Gender Cuts / The Jew Under the Knife (Gendrový řez / Žid pod skalpelem) o tématu rituální obřízky nebo Postmodern Jewish Wedding (Postmoderní židovská svatba), která byla letos na jaře k vidění ve Španělské synagoze v Praze. V nedávné době Shiff založila internetový obchod JAP – Jewish Art Projects / Products / Politics, v němž nabízí svoje nápaditě přetvořené rituální předměty. Obchod je možné navštívit buď prostřednictvím internetové stránky www.melissashiff.com, nebo na adrese www.japshopper.com.
Klíčová data video-příběhu (doba trvání 30 minut)
- 1: Hebrejské písmeno ALEF – podle některých židovských pramenů základ stvoření celého světa
- 3: Den, kdy došlo k rozdělení vod
- 1056 (dle hebrejského kalendáře) / 2296 př. o. l.: Podle tradice přibližné datum stavby Noemovy archy a potopy
- 1056 – 5650 (dle hebrejského kalendáře) / 2296 př. o. l. – 1890 o.l.: Plující hejna ryb naznačující plynutí času; nejedná se o skutečné ryby, nýbrž o stříbrné kořenky ze sbírek Židovského muzea v Praze
- 1890: Prahu zasahuje stoletá povodeň
- 1896: Počátek asanace páté pražské čtvrti Josefova
- 1906: Vznik Spolku pro založení a vydržování Židovského musea v Praze založeného Salomonem Hugo Liebenem a Augustinem Steinem
- 1906-1939: Sbírky předválečného Židovského muzea
- 1939-1945: Období holocaustu – židovští kurátoři a archiváři se snaží zachránit co nejvíce z ohroženého dědictví; celkem se podařilo zachránit více než 100,000 předmětů
- 1948: Komunistický puč
- 1950: Zestátnění Židovského muzea a konfiskace významných děl z muzejních sbírek komunistickou vládou
- 1959: Otevření Památníku obětem holocaustu v Pinkasově synagoze
- 1967: Přerušení diplomatických styků se Státem Izrael v důsledku Šestidenní války
- 1968: Uzavření Památníku obětem holocaustu v Pinkasově synagoze
- 1989: Sametová revoluce
- 1994: Pražské židovské muzeum je předáno zpět do správy židovské obce
- 2000: Začíná další vlna restitucí
- 2002: Přichází další stoletá povodeň
- 2006: Židovské muzeum v Praze slaví sto let od svého založení
Doprovodný program
U příležitosti uvedení ARCHY vydalo Židovské muzeum v Praze dvanáctistránkové leporelo obsahující barevné fotografie instalace. Tuto publikaci lze získat prostřednictvím muzejního obchodu ve Španělské synagoze (Vězeňská 1, Praha 1), v Galerii Roberta Guttmanna (U Staré školy 3, Praha 1) nebo on-line, prostřednictvím internetových stránek muzea na adrese www.jewishmuseum.cz.
Partneři
Tento projekt je realizován za laskavé podpory následujících partnerů:
Goodside Foundation, Hardesh Foundation, The Lee Foundation, The Davis Family, The Glina Family, The Warshafsky Foundation, Ministerstvo kultury České republiky, Hlavní město Praha, Městská část Praha 1, Embassy of Canada / Ambassade du Canada, 9 BRAN – Festival česko-německo-židovské kultury, JAP – Jewish Art / Products / Politics a SIEZA, s. r.o